Wednesday, September 3, 2008

Överhypade historiska samhällen del 1: Antika Grekland

Grekerna brukar med stor stolthet lyfta fram deras antika historia som dels något att känna stolthet över själv och dels något som kräver beundran från omvärlden. Det som brukas lyftas fram är att de antika grekerna uppfann demokratin och den västerländska filosofin (i motsats till de moderna grekerna som endast har uppfunnit gyrostallriken och skumpartyt). Man visst, inga dåliga uppfinningar. Vad de däremot håller tyst om är att de antika grekerna även uppfann löparbanor och pederasti (kärlek till småpojkar). De antika grekiska samhället var i realiteten uppbyggt kring dessa två pelare. Exempelvis så innehöll 95% av alla vallöften antingen fler löparbanor eller en sänkning av byxmyndighetsåldern för småpojkar. På staden Athens mynt fanns även präglat de antika grekernas treenighet: Pederasti, Löparbanor och Togapartyn . HURSOMHELST. När småpojkarna så småningom började sina så var det dock sisådär med grekernas engagemang för demokrati. Således slutade de med folkstyre. Så kan det gå.

-Det är slut på småpojkar!

7 comments:

Anonymous said...

antikens grekland lever än idag! kyrkogatan är som en utdragen löparbana i riktning mot Gretas - där lever och frodas pederaster i härlig symbios med sodomister, runkbögar, fekaliefantaster och andra mänskliga avarter som verkar i det fördolda.

Anonymous said...

"Exempelvis så innehöll 95% av alla vallöften antingen fler löparbanor eller en sänkning av byxmyndighetsåldern för småpojkar"

vad kan man säga. fakta väger tyngst!

Anonymous said...

http://cache.gawker.com/assets/images/9/2008/09/medium_imaginebabyz.jpg

h. said...

>>panik
Självfallet bygger alla uppgifter och påståenden på gedigen empiri. Är man ute efter verklighetsfrånvänt yrande rekommenderar jag bloggar skrivna av gamla 68-tanter.

För övrigt har jag svårt att bestämma mig för om det ovanstående spelet är riktat till småtjejer eller till 25-åriga tvåbarnsmödrar från Skara vars två stöttepelare i livet heter graviditet och O'Learys.

Anonymous said...

"håller tyst om är att de antika grekerna även uppfann löparbanor och pederasti (kärlek till småpojkar)".

Den var ny men inte överaskande, för att jag fick höra en liknande, att i grekland uppfanns homosexualiteten. Förstår du min koppling? man kan inte uppfinna något som finns inom människan. Men det som är sant är att grekerna var de första som accepterade homosexuella i samhället. Istället för att prata negativt om moderna grekerna och de antika likaså, undersök varför sverige har en väldigt hög självmordsstatistik. men angående gyros och skumparty stämmer det väldigt väl, moderna greker skulle få de antika att skämmas.

h. said...

Gabriel, Gabriel, Gabriel...Det har säkerligen funnits människor som har varit intresserade av småpojkar innan de antika grekerna. De antika grekerna var dock de första som
a) gjorde det till ett begrepp och
b) upphöjde det till en konstform.
Jag tar dock gärna emot tips på samhällen med högre frekvens av pederasti.

Vad Sveriges självmordsstatistik (plats 34:a på världsrankingen) beror på vet jag ej. Jag förstår heller inte varför det skulle vara ett ämne som intresserar mig. Mig veterligen så har jag inte utmålat det moderna Sverige som himmelriket på jorden (eller nämnt det öht).

Anonymous said...

varfor inte:)