Monday, September 3, 2007

Marknadsföring 1.0

Tv-spelen är något av marknadsförarnas eldorado. Från att ha varit förbehållet pojkar mellan 7 och 40 år så har man nu börjat hitta nya målgrupper. Med Singstar så prickade man exakt den ingrediensen för att en förfest med personalvetare i Borås skulle lyfta det där extra snäppet och med Sims så slog man an en sträng hos världens otaliga manipulativa/omvårdande kvinnor. Det slutade dock inte där. DS skördade oerhörda framgångar i Japan genom att erbjuda sudoku i ett spel som döptes till Brain training, vilket fick nationens samtliga gamla dinosarier med alzheimesnoja att kollektivt länsa butikerna. Så var var då nästa steg? Fågelskådningssimulator? Pokemon fast med bag-in-boxar? Guitar Hero: Tomas Ledin?

Rätt svar är småflickorna. Vi vet ju alla att medan unga pojkar lär sig att döda och eh andra saker genom tv-spel så sitter fortfarande flickorna på sina små kammare och leker med dockor, läser kittyböcker skriver små brev eller något annat töntigt. Det här är ju en massmarknad! Så här kommer Ubisofts nya satsning. Med deras egna ord:
"The Imagine line allows girls to explore their favorite interests and hobbies - as indicated in extensive lifestyle research on this audience – in an interactive and entertaining way. Ubisoft’s Imagine series is part of the company’s strategic expansion into the casual video game market."(http://www.ubi.com/US/News/Info.aspx?nId=4662)

En utomordentlig bra introduktion för en framtida karriär som hemmafru.


En utomordentlig bra introduktion för livet som d-kändis på Stureplan

Kommentarer överflödiga.

3 comments:

Anonymous said...

utgår från att man kan simulerings-skaka sin baby som en sån där tokig benzomorsa från bibelbältet. viktig del i varje ung kvinnas fostran

Anonymous said...

Definitivt. Funderar ärligt talat på att köpa spelet då jag är väldigt nyfiken på vad det egentligen går ut på. Om inte annat för att se hur de har använt pekpennan och att skriva en jävligt dryg rescension.

Anonymous said...

jävla dolfot